Activiteit 63 - Zelf een memory maken en spelen op de PC.


Leeftijd en situering binnen het leerplan
Leeftijdsgroep :
OK, 1-2, 3-4, 5-6
Eindterm :
ET1 : De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
ZILL-media :
MEge1 : De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen.
MEge3 : Mediacontent verwerkenMediacontent ontdekken en er gepast op reagerenMediacontent herkennen en selecterenMediacontent ordenen, verbinden en samenvatten
MEva1 : Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen.
Ontwikkelvelden :

Omschrijving activiteit
Materiaal :

computer met internetverbinding - eventueel digitaal bord

Opdracht :

Memory's maken en spelen op de PC.

In onze spelletjesdoos kan je bij de meeste thema's ook online memory's spelen.

Je kan ook een memory laten maken door jouw klas, en die dan laten spelen door een andere klas.

Extra :
Op het digibord

In de (gratis) bordsoftware van Prowise - Prowise Presenter kan je puzzels maken met je eigen afbeelding. Ideaal voor op het digibord.
Wel eerst (gratis) registreren via https://presenter.prowise.com/start​

De Memory-tool kan je onderaan vinden bij de tools. Zoek dan op "memory".
Je kan memor's maken in verschillende combinaties: 
- afbeelding / afbeelding
- afbeelding / woord
- woord / woord
Daarbij komlt nog dat je geluid kan toevoegen aan elke afbeelding.

ok - 1 - 2 - 3Online zelf een puzzel maken met matchthememory. Bij de kleuters kan je de memory samen met de kleuters maken, om ze daarna de memory te laten spelen.
Hier kan je nog wat meer uitleg vinden.
4 - 5 - 6online puzzel maken met memoryspellen.nl - gratis registratie vereist
extra Er bestaat ook een programma om memory's te maken en te spelen op je PC.
Memory Game Maker (Engelstalig). 
extraNaast vele andere online activiteiten, kan je met learningapps.org ook leuke memory's maken.
Kies voor "parenspel" . Je kan dan memory's maken met: beeld/beeld - beeld/tekst - tekst/tekst.