Activiteit 34 - Een vliegenleven. Tekenen bij een foto.


Leeftijd en situering binnen het leerplan
Leeftijdsgroep :
5-6
Eindterm :
ET5 : De leerlingen kunnen ICT gebruiken om hun eigen ideeën creatief vorm te geven.
Leerplan media :
1.10 : In audiovisuele media de volgende bouwstenen ervaren, herkennen, benoemen en gebruiken: geluid, licht, kader, montage en beeldbewerking.
Ontwikkelvelden :

Omschrijving activiteit
Materiaal :

Computers met internetverbinding - eventueel digitaal bord/beamer

Opdracht :

Maak zelf enkele tekeningen in de stijl van Magnus Muhr of maak je eigen "vliegenleven".
Analoge opdracht (op papier) én digitale opdracht (op de computer).

Extra :
Inspiratie   

   
Wie?De Zweed Magnus Muhr, woonachtig in Karlskoga, een klein dorp in Zweden, werkt als zorgverlener voor geestelijk gehandicapten. In zijn vrije tijd maakt hij natuur- en portretfoto's. Een paar jaar geleden was hij op een nogal saai feest. Toen hij wat rondliep zag hij plotseling een dode vlieg op de vloer liggen. Toen ontstond zijn idee...​

Lees verder op plazilla.com >>> 

Bespreek- Laat de prenten uit het boekje "een vliegenleven" zien.
- Bespreek de oorsprong van de foto's
- Bespreek de inhoud van de foto's, de alledaagse situaties
- Bespreek ook de eenvoud van de tekeningen (enkel de poten en wat voorwerpen werden erbij getekend).
Het boekje

Boekje "Een vliegenleven" van Magnus Muhr -€ 9,95 
Opdracht 1
op papier
Maak zelf enkele tekeningen in de stijl van Magnus Muhr of maak je eigen "vliegenleven"

- Hier kan je een blad downloaden (PDF-bestand) met foto's van vliegen (mét en zonder poten). 
- Kopieer dit zodanig dat je voldoende exemplaren hebt voor je groep.
- Download en kopieer dit document met kaders en titelblad (PDF-bestand) (voldoende exemplaren).
- Laat de leerlingen zelf enkele situaties bedenken. Knip en plak de vliegenin een kader en maak er een situatie van, door er enkele zeer eenvoudige dingen bij te tekenen.
- Deze "papieren" opdracht kan je ook als ontwerpfase beschouwen 
Opdracht 2
digitaal

Maak zelf enkele tekeningen in de stijl van Magnus Muhr of maak je eigen "vliegenleven".

1. Download alle digitale vliegen (zip-bestand) en zet ze in een map waar de leerlingen toegang toe hebben. Je kan de vliegen hier downloaden.
2. Download het kader (jpg-bestand) en zet deze in een map waar de leerlingen toegang toe hebben. 
2. Open de editor van pixlr.com 
3. Kies dan voor "open afbeelding van computer".
4. Open de afbeelding van de kader.
5. Via "bestand" - "openen", open je de afbeelding van een vlieg naar keuze.
6. Sleep de laag van de vlieg naar de kader.
7. Pas de grootte van de vlieg aan en zet ze op de juiste plaats.
8. Maak een nieuwe laag aan om te tekenen.
9. Kies het juiste gereedschap en vul de afbeelding aan met jouw tekening.
10. Bewaar de afbeelding.

Bekijk dit alles in een korte handleiding.

Tot slotAls alle afbeeldingen gemaakt zijn, kan je ze allemaal in een diavoorstelling gieten en op je klaswebsite of klasblog zetten.
Als je een Weebly klaswebsite hebt, kan je dit met een diavoorstelling voor elkaar krijgen. 
Je kan ook een diavoorstelling maken (en invoegen in je webpagina of blog) met bv Picturetrail - Photosnack
PrentenAlle afbeeldingen apart (rechtsklikken op een afbeelding en dan kiezen voor "opslaan als").
Je kan ook alle afbeeldingen in één keer downloaden met dit zip-bestand.